Dunabogdányi Általános Iskola és
Alapfokú Művészeti Iskola

MENÜ

VEKOP 7.3.3-17-2017-0013

A projekt bemutatása:

 

A pályázatba az akkor 28 fős általános iskolai tantestületből 14 fő bevonását terveztük, végül 15 pedagógussal kezdtünk neki a megvalósításnak. Két módszertani csomagot választottunk ki - Tankocka, Lego Story Starter -, melyeket szinte minden műveltségi területen alkalmaztunk a pályázat 3 éve alatt. Diákjaink közül 226 gyermek bevonását vállaltuk, valójában pedig 8 évfolyamon, 262 tanuló vett részt a megvalósításban. A közvetlen célcsoportok mellett a szülők digitális oktatással kapcsolatos szemléletformálása is kiemelt feladata volt a projektnek.

A választott módszertani programcsomagokkal a matematikai, szövegértési kompetenciák fejlesztését és a természettudományos megismerés támogatását tűztük ki célul.

tanfolyam

 

Konkrét kompetenciafejlesztési céljaink pedig az alábbiak voltak:

Kiemelt kompetenciafejlesztési célok:

  • Kommunikációs készség fejlesztése
  • Együttműködési készség fejlesztése
  • Problémamegoldás és kritikus gondolkodás készségének fejlesztése
  • Digitális készségek fejlesztése

 

Járulékos kompetenciafejlesztési célok:

  • Kreatív kompetencia fejlesztése
  • Önkifejezés és önértékelés képességének fejlesztése

 

Fentiekkel összhangban a pedagógiai céljaink pedig:

  • az élethosszig tartó tanulás támogatása,
  • a tehetséggondozás támogatása,
  • a felzárkóztatás segítése,
  • a kompetenciaeredmények megtartása, javítása
  • és a diákok és tanárok motivációjának fokozása volt.

 

Beszerzések tekintetében egy okostanterem felszerelését vállaltuk, egy interaktív kijelző megvásárlásával, 16 tanulói tablet és a hozzájuk tartozó szoftverek beszerzésével. A LEGO programcsomag alkalmazásához szükség volt a tanulói StoryStarter készletek beszerzésére is. A pályázati cél ezek segítségével valósulhatott meg teljes körűen, azaz a digitális eszközök használata beépült a mindennapi gyakorlatba, ezzel is elősegítve a gyerekek pozitív motivációját a tanuláshoz. A projektbe kiemelkedően sok munkát fektettünk, így a hosszú távú cél, - hogy az egész tantestület megtanulja ezeknek az eszközöknek a használatát – is megvalósult. Olyan tudást szereztek meg a kollégák, melyre építve az újabb és újabb eszközök használatára is nyitott pedagógus hozzáállása alakult ki bennük.

smart

A projekt évei alatt 4 rendezvény megvalósítása jutott intézményünkre, két szakmai műhelyfoglalkozás és két workshop formájában. A szakmai műhelyfoglalkozásokon a két programcsomag gyakorlati bemutatását tettük középpontba, a workshopok alkalmával pedig ezek mellett általános digitális módszertani bemutatókat szerveztünk és helyt kapott az internetbiztonság is mint fontos témakör. Mindkét rendezvény alapvető célja a szemléletformálás, illetve más a projekten kívüli pedagógusok bevonása is volt. A műhelyfoglalkozások alkalmával együtt dolgozhattunk a projektben résztvevő másik három iskola megvalósítóival is, ami elősegítette a szakmai tapasztalatcserét, kiváló terepe volt az egymástól tanulásnak, a motiváció átadásának.

A rendezvények mellett a digitális módon vezetett tanórák látogatása, hospitálás is a tudásmegosztást célzó programok közé tartozott. A megvalósítás ideje alatt szülőknek és az iskola többi pedagógusának nyílt napot szerveztünk, ahol megismerkedhettek a Smart tanteremmel és bepillantást nyerhettek a programcsomagok tanórai használatába, illetve egyéb digitális tanórai módszerekkel.

nyílt nap

A program során a bevont pedagógusok digitális segédanyagokat készítettek, amelyeket a Nemzeti Köznevelési Portál felületén osztottak meg, ezzel is kiszélesítve a hozzáférhetőséget az oldalt rendszeresen használó más pedagógusok számára is.

  

A választott programcsomagok:

 

Tankockákkal az eredményes matematika tanulásáért az alsó (5 tanító) és a felső tagozaton (1 tanár)

Tankockák a természettudományos megismerés támogatásáért a felső tagozaton (3 tanár)

tankocka

  • A tankockák a játék-alapú tanítás-tanulás eszközei.
  • Segítik az ismeretátadást és az ismeretszerzést, fejlesztik a digitális kompetenciákat, az együtt-tanulás élményét nyújtják játékos környezetben.
  • Távoktatásra, formatív értékelésre is alkalmasak. A tanulóknak is lehetőségük van kreatív tartalom előállításra.
  • A tankockák nyilvánossá tehetők, ezáltal mások által is felhasználhatók és átdolgozhatók, így elősegítik a tudásmegosztást is.
  • A tankockákba beágyazható szöveges, képi, hang és videó részletek lehetővé teszik a matematika szemléletes oktatását.
  • A tankocka sablonok sokfélesége lehetővé teszi, hogy egy-egy új ismeret gyakoroltatását fokozatosan nehezedő és többféle megközelítést biztosító tankockákkal segítsük a diákok számára.
  • A sablonok használatára épülő rendszer módot ad arra is, hogy a tanulók maguk is létrehozzanak tankockákat, így a tartalom előállításon keresztül tudjanak gyakorolni.

 

Szövegértés fejlesztése felső tagozaton a LEGO® StoryStarter csomag alkalmazásával (5 tanár: idegen nyelv, történem és magyar nyelv és irodalom tantárgyak):

LEGO

  • A programcsomag támogatja az anyanyelvi kompetenciák, különös tekintettel a szövegértési, szövegalkotási képesség fejlesztését oly módon, hogy a tanulók a LEGO elemek felhasználásával jeleneteket alkothatnak, ezeket korszerű IKT eszközök segítségével rögzíthetik, sorba rendezhetik, és digitális történetté fűzhetik össze: meséket, kiadványokat, filmeket tervezhetnek, melyeket feliratokkal és narrációval láthatnak el.
  • A tanulókban felébresztheti az olvasási kedvet, mivel egy-egy téma kifejtéséhez az olvasmányok beható ismerete szükséges. A LEGO StoryStarter azonban új megközelítésbe helyezi a történetek feldolgozását. A jelenetek megalkotása, összeállítása, sorrendjének kialakítása és a kísérő szövegek kreatív alkotása, dramatizálása izgalmas feladat elé állítja a tanulókat, ezért szívesen foglalkoznak a témával, játékos feladattá válik a művek megismerése vagy új történetek alkotása.
  • A csoportmunkában megoldott történet feldolgozása fejleszti a kooperatív készséget és a problémamegoldó képességet is. A LEGO StoryStarter segíti a NAT által fontosnak tartott kulcskompetenciák közül az anyanyelvi, a digitális, a szociális, az esztétikai-művészeti kulcskompetenciákat. Elősegíti további a 21. században alapvető elvárásként megjelenő multiliteralitást, azaz mind analóg-, mind digitális platformon történő kommunikációs kompetencia fejlesztését.
  • A kidolgozott programcsomag jól illeszkedik a köznevelés céljaihoz, hiszen a kerettantervben az 5–8. évfolyamon az anyanyelvi kommunikáció kompetenciaterület alapvető célja és feladata az alsóbb évfolyamokon megalapozott szövegértés, szövegalkotás képességének továbbfejlesztése, újabb olvasási stratégiák megismerése és alkalmazása.

 

Vélemények, tapasztalatok

 

Vogel Norbert (nemzetiségi német nyelv)- LEGO® StoryStarter

Német nyelvtanárként legfőbb célom, hogy a tanulók kommunikációs és szövegértési kompetenciáit kiemelten fejlesszem. Az általános tananyagban kevesebb az olyan feladat, ahol a szereplők közötti nyelvi interakciók kerülnek terítékre. A LEGO Story Starter csomag segítségével a tanulók érdeklődési köréhez leginkább kapcsolódó témákban kisebb cselekményeket jelenítettünk meg. A vizuális elemeknek fontos feladata az volt, hogy a tanulók motivációját felkeltsék. Maga a történetmesélés ezt követően a tanult panelekkel már ment magától. A feladatok összetettsége arra ösztönözte a diákokat, hogy megpróbálják az adott témakört minél több aspektusból megközelíteni, így olyan meglátások is napvilágot láttak, melyek a tankönyvekben nem találhatóak meg. A foglalkozások során a feladatok színessége és kötetlensége hosszútávon is pozitívan járult hozzá a tanóra légköréhez, valamint a tanár-diák, diák-diák kapcsolatok fejlődéséhez egyaránt.

 

Pásztor Anna (alsós tanító) - Tankocka

Az információs és kommunikációs technológiák alkalmazása ma már elengedhetetlen és egyre nagyobb szerepet tölt be az oktatásban. Az alsó tagozatos, 6-10 éves gyerekek esetében mindig felmerül a kérdés, hogy milyen mértékben lehet és kell – illetve kell-e egyáltalán- a digitális eszközöket bevonni az oktatásba? Nem játékra, hanem ismeretszerzésre alkalmazva? Ezekre a kérdésekre a legmegfelelőbb válasz a tankockák alkalmazása!

Használatával a tanulók élményszerűen sajátítják el a tananyagot, a tanítás-tanulás folyamata bizonyítottan hatékonyabbá válik, a tanárok és a diákok digitális képességei nagymértékben fejlődnek. A megfelelő tanulási környezetbe ágyazott tankockák interaktivitásukkal, játékos elemeikkel jól támogatják az alsó tagozatos gyerekek természettudományos ismeretszerzését is. Bármilyen oktatásszervezési módot választunk, nagy segítséget ad a tankockák sokszínűsége. A tankockák a digitális oktatási munkarendre való átálláskor, 2020 és 2021 márciusában is bizonyították létjogosultságukat és távoktatásra való maximális alkalmasságukat.

Először nem is tudtam elképzelni, hogyan fogom a tankockákat alkalmazni elsős diákjaimnál, de ma már alig várják a VEKOP-os órákat, amikor tableteikkel a tankockák QR-kódját önállóan leolvasva, a feladatokat megnyitva gyakorolhatják, mélyíthetik ismereteiket. Kiváló lehetőséget nyújt a tankocka alkalmazása arra, képességeiknek, érdeklődésüknek, haladásuknak megfelelő differenciált feladatokat tudjanak megoldani, azonnali visszajelzéshez és sikerélményhez jutva.

 

Biczák Orsolya (alsós tanító-természetismeret)- Tankocka

A tankockák nagyszerűségüket az egyszerűségükben hordozták számunkra: válogathattunk az egyre bővülő digitális tárból, illetve magunk is készíthettünk, valamint a gyerekekkel is készíttethettünk a tananyagot támogató játékos feladatokat. A tankockák használatával bővült a módszertani eszköztárunk, fejlesztettük a digitális írástudást, erősítettük a tantárgyak közti átjárást, a komplexitást, elősegítettük a kooperatív tanulást. Természetismeret órákon a tankockákat elsősorban motivációként, valamint játékos ellenőrzésként használtuk. A tankockák segítségével, sokkal hatékonyabban, „kézzelfoghatóbban” történt a szemléltetés, könnyedebbé vált a tanulók számára az új tananyag elsajátítása, tudásuk elmélyítése, a gyakorlás. Tapasztalatom szerint, mind a gyerekek, mind a pedagógusok részére igazán hasznos, szerethető és felhasználóbarát jógyakorlat.


 

Iskolánk a Váci tankerület iskoláival közösen pályázatot adott be és nyert támogatást a VEKOP-7.3.3-17 Digitális környezet a köznevelésért című programra.

Cél:

  • digitális tanítási módszerek megismerése (pedagógus továbbképzések),
  • alkalmazása a napi gyakorlatban,
  • a megszerzett ismeretek továbbadása,
  • digitális tartalmak közzététele

A projektben résztvevő iskolák:

  • Galgagyörki Általános Iskola
  • Dunabogdányi Általános Iskola és AMI
  • Szentendrei Móricz Zsigmond Gimnázium
  • Pomázi Teleki-Wattay Művészeti Iskola
Asztali nézet